В Літературному музеї відкрилася виставка «ЗРОЩЕННЯ» фотомитця Євгена Кома
В галереї Одеського літературного музею відкрили фотовиставку «ЗРОЩЕННЯ» фотомитця Євгена Кома. Перші колажі у автора з’явилися, коли він ще не мав достатнього досвіду у документальній фотографії, а ідеї вже переповнювали уяву. Так з’явилися на світ «Апокаліпсис», «Біліє вітрило…». З набуттям майстерності та бачення автор з легкістю відкинув штучні маніпуляції з об’єктами, переконаний, що всі ідеї можна знайти у житті. Але вимушена пауза роботи з фотоапаратом із початком війни повернула автора до призабутого жанру. Події в Україні стали основним ідейним натхненником, але замість конкретної публіцистики на світ з’явилися колажі, які символічно і якоюсь мірою філософськи відбивають ставлення автора до певних явищ у всі часи. «Саранча», Мішень», «Дірка» – це, звичайно ж, про війну. І не тільки в Україні.
Колаж у сучасному мистецтві посідає особливе місце, провокуючи глядача на незвичайні рефлексії, завдяки поєднанню непоєднуваних елементів, що існували в архівах автора розрізнено.
«Ескізи» чекають своєї миті довгий час, доки з’являється у архіві новий фрагмент, що спонукає до втілення хвилюючих роздумів, через зрощення нового фрагмента зі старим. Компіляція дозволяє використовувати чужі зображення, але у цій виставці всі фрагменти авторські.
Колаж є одним із найвільніших у мистецтві жанрів, оскільки дозволяє легко маніпулювати фрагментами реальності, максимально й виразно відбиваючи позицію автора до реалій часу та демонструючи щиро його внутрішній світ. Образ, який постає перед глядачем у колажі, належить повністю автору – на відміну від образу, побаченого у реаліях, що надані нашому баченню природою. Тому кожна робота супроводжується назвою, якої автор зазвичай уникає в документальних світлинах. Адже побачений насправді образ більш багатошаровий, неоднозначний, багатший за будь-яку авторську уяву – і будь-яка назва лише притлумить його. Колаж – лише заточений на конкретну ідею образ, обмежений авторськими уявою і світоглядом, тому легко вербалізується в конкретну назву. У юні роки автор захоплювався малюванням карикатур і створенням гуморесок, що стало відмінною рисою стилю і в фотографії. Наприклад, довге життя в Криму відбито в саркастичних картинках пляжного відпочинку, відзначеного бездарним сервісом і несмаком. Потім ще більш тривале життя у Запоріжжі надихнуло на низку екологічних робіт – «Вікно в…», «Жива», «Пауза».
Автор не йде шляхом раціонального зрощування елементів, які зроблені заради комічного ефекту і часто холодні у сприйнятті. Тільки реакція на зовнішнє, ідея, виражена емоційно, завдяки художній формі і сповнена сенсом, надихає творчість у такому непростому жанрі мистецтва.
Фото: Світлана Корольова/Фейсбук.